Idegen nyelvet nem úgy kell tanulni, mint ahogy a biológiát

A nyelvvizsga hiánya miatt 91 ezer ember nem vette át a diplomáját – derült ki az Oktatási Hivatal adataiból. Kiszely Zoltán, aki a BME nyelvvizsgaközpont vezetője, többek között abban látja a probléma gyökerét, hogy sok diák nem tanulja meg azt, hogyan kell nyelvet tanulni, majd szinten tartani a megszerzett tudást. Az is fontos lenne a szakértő szerint, hogy a közoktatásban a nyelvtanítás ne nyelvtan-, hanem beszédközpontú legyen.

Összesen 91 595 olyan esetet tart nyilván a Felsőoktatási Információs Rendszer, amikor a hallgató sikeres záróvizsgát tett, de oklevelét nyelvvizsga hiányában még nem kapta meg – közölte az Oktatási Hivatal.

A diplomamentő program eddig 6363 főnek segített a diplomaszerzésben, a következő projekt keretében pedig remélhetőleg további 1300-zan élhetnek majd a lehetőséggel. A Magyar Közlönyben tavaly közzétett kormányhatározat szerint 2018-ban 2,788 milliárd, 2019-ben 3,066 milliárd, 2020-ban pedig 3,372 milliárd forintot fordít a kormány a fiatalok első sikeres nyelvvizsgájának ingyenessé tételére. Ez már csak azért is nagy jelentőségű, mert 2020-ban a felsőoktatásban már nem kimeneti (diplomaszerzési), hanem bemeneti, azaz felvételi előírás lesz a nyelvvizsga vagy az emelt szintű érettségi.

Kiszely Zoltán, a BME nyelvvizsgaközpont vezetője elmondta: sokszor az áll a gyenge nyelvtudás mögött, hogy inkább nyelvtan-, mint beszédközpontú nyelvtanítással találkozni a közoktatásban.

Azokat a hiányosságokat, amiket összeszednek a középiskolában a diákok, csak óriási nehézségekkel tudják önerőből pótolni az érettségi után – hangsúlyozta Kiszely Zoltán. Arról is beszélt: gyerekeinél is azt tapasztalta, hogy alig beszélnek idegen nyelven a tanórán a középiskolában, inkább fordítanak és nyelvtant tanulnak. Hozzátette: az egyetemi évek alatt ráadásul jellemző, hogy a diákok a nyelvtanulást szokták a legkönnyebben elodázni, például arra hivatkozva, hogy sokkal fontosabb a következő szigorlatra készülniük.

Olyan szituáció is elképzelhető, hogy sokan már elkezdtek dolgozni a szakmájukban a diplomájuk átvétele nélkül is, és kevesebb az idejük, illetve a motivációjuk a nyelvvizsga megszerzésére – emelte ki a szakértő.

Elmondása szerint nemcsak a tanítással, hanem a tanulással is baj lehet. – Az idegennyelv-tudást folyamatosan szinten kell tartani, kitartónak kell lenni, nem szabad lemaradni, másként kell tanulni, mint mondjuk a biológiát. Vagyis arról van szó, hogy a diákokat meg kell tanítani tanulni, és azon belül is végig kellene gondolniuk, mennyiben kell másként hozzáállni az idegennyelv-tanuláshoz, mint a többi tantárgyhoz – fogalmazott a BME nyelvvizsgaközpont vezetője.

(magyaridok.hu)

Kövesd a Bal Lator bejegyzéseit Facebookon is!

https://ballator18ker.blogstar.hu/./pages/ballator18ker/contents/blog/54865/pics/lead_800x600.jpg
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?